Sunday, November 23, 2014

Stoned.




Jadi,
beberapa minggu lepas aku layan rancangan Jimmy Fallon.
Dia jemput Emma Stone sebagai tetamu.
Yang ikut blog cErolian aku tentu tahu betapa sukanya aku dekat Emma Stone ni.
Aku mula suka Emma Stone semenjak mula-mula aku tengok Zombieland dulu.
Sejak dari cerita itu, mata aku sentiasa mengikut jejak karier Emma Stone sampailah sekarang.

Sukanya aku pada Emma Stone bukan sekadar sukanya seorang peminat kepada artis kegemarannya.
Aku suka Emma Stone sehingga tahap aku menyimpan hasrat nak menjadikan dia isteri walaupun aku tahu ialah setaraf dengan kemustahilan kucing bertanduk.

Dijadikan cerita,
selepas menonton Emma Stone dalam Program Jimmy Fallon ni,
aku didatangi dengan satu soalan cepu emas (dari diri aku sendiri):

'KENAPA AKU SUKA EMMA STONE?'

Walaupun Emma Stone cantik, tapi kita semua tahu ada beribu lagi artis dan selebriti di luar sana yang sama cantik, malah lebih cantik dari Emma Stone sendiri.
Kenapa aku tak suka mereka sesuka aku suka Emma Stone?
Kenapa Emma Stone?
Apa yang ada pada Emma Stone sampai aku tidak suka yang lain sesuka aku pada Emma Stone?

Untuk menjawab soalan itu,
aku didatangi lagi dengan soalan berkaitan yang seterusnya...

'KENAPA AKU SUKA PADA PARA BEKAS(-BEKAS) KEKASIH AKU DULU?'

Aku sedia maklum mereka yang pernah menjadi sejarah cinta dalam hidup aku semuanya bukanlah di kalangan mereka yang super-cantik.
Ya, mereka cantik.
Tapi ramai lagi yang cantik. Kenapa aku pilih mereka?
Kenapa mereka?
Apa yang ada pada mereka sampai aku tidak suka yang lain sesuka aku pada mereka?

Dahagakan jawapan,
aku terpaksa singkap balik memori lama aku bersama mereka.
Memori sedih, memori gembira, memori pedih, memori bersama,
semua aku kenang balik.

Apa persamaan antara mereka-mereka ini dengan Emma Stone?

Ianya tugasan yang susah.
Disebabkan memori manusia kebanyakannya disimpan dalam bentuk visual, maka aku terpaksa harungi perasaan tertekan dan kemurungan dalam dua hari mencari jawapan....

Visual?
YA. VISUAL!

Sebabkan apa yang aku kenang itu hanyalah visual,
aku terlepas satu perkara penting....
iaitu....

AUDIO!

Kesemua mereka-mereka yang mempunyai sejarah cinta dalam hidup aku itu mempunyai persamaan yang nyata dengan Emma Stone, iaitu SUARA.

Kesemua mereka mempunyai julat suara yang lebih kurang sama, dan lebih kurang sama juga seperti suara Emma Stone.
Itu aku pasti.

Patutlah selama ini aku susah nak suka dengan perempuan cantik dengan hanya berpandukan visual.
Rupanya aku akan suka hanya bila aku dapat dengar suara dia.
Walaupun bunyi agak pelik dan kurang tepat,
tapi aku jatuh cinta pada suara melebihi rupa.
Walaupun rupa juga memainkan peranan, tapi suara juga berperanan cukup kuat dalam manipulasi perasaan hati aku.

Biar cantik mana pun seseorang itu,
aku takkan mula suka pada dia sebelum aku dengar suara dia.
Mungkin dia cantik, tapi kalau suara dia tidak menyenangkan aku,
ianya tiada makna.

Seronok bila dapat tahu serba sedikit tentang diri sendiri.
Dua hari bermurung untuk satu soalan trivia,
aku rasa ianya berbaloi.




Dan satu soalan lagi muncul...
Di bawah keadaan apa aku berpeluang untuk bertemu Emma Stone secara bersemuka?



.

3 comments:

  1. sebab suara dia husky husky gitu kan... hua hua hua...

    ReplyDelete
  2. what if i told you, suara gua mcm emma stone? kahkahkah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I guess seeing is believing...or in your case listening is believing. Hehe

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...