Sunday, September 9, 2012

Niat.


Biar aku dedahkan satu rahsia.
Aku ada katarak di mata kanan.
Ini akibat dari kemalangan yang aku alami beberapa tahun lepas.
Kesannya,
mata aku silau yang amat,
terutamanya pada waktu siang.

Hari ini ada kenduri kahwin kawan aku.
Selalunya aku akan tumpang kawan lain yang pergi.
Tapi atas sebab mereka yang selalu tumpangkan aku bertolak dari tempat lain dan bukan dalam perjalanannya melalui rumah aku,
aku tiada siapa yang boleh ditumpang.
Pilihan aku hanya dua;
PERGI DENGAN KENDERAAN SENDIRI atau
LUPAKAN NIAT ITU.

Ingat lagi perenggan pertama tentang rahsia aku itu?
Kerananya,
pilihan pertama untuk ke kenduri hampir kepada mustahil.
Jika aku dedahkan diri terhadap cahaya matahari sambil melakukan kerja yang berisiko seperti memandu atau menunggang,
aku bukan sahaja meningkatkan risiko kematian diri sendiri
malah mampu meningkatkan angka statistik kematian di jalanraya dengan melibatkan orang lain.
Maka, 'pilihan' aku bukanlah satu pilihan.

Aku terpaksa lupakan niat untuk ke kenduri.
Terpaksa lupakan niat untuk bergembira bersama kawan lama.
Terpaksa lupakan niat untuk melihat wajah seseorang yang aku suka.
Terpaksa lupakan niat untuk bergelak ketawa mendengar jenaka pengantin lelaki.
Terpaksa lupakan niat untuk memiliki kehidupan sosial yang normal...seperti orang lain.

Aku selangkah ke depan menuju kegagalan hidup.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...