Monday, November 7, 2016

Kagum.



Salam.

Secara umumnya, aku cepat kagum.
Apatah lagi dengan bakat milik orang lain.
Tapi bila kekaguman itu datang secara berkala, dengan kata lain si dia tak pernah berhenti daripada buatkan aku kagum, perasaan kagum itu akan bertukar jadi hormat.

Ini cerita tentang aku di Facebook.

Aku boleh dikatakan baru sahaja buat satu profil Facebook untuk cEro.
Fungsi profil itu adalah untuk terus berhubung dengan mereka-mereka yang aku anggap kawan atas nama cEro.

Satu waktu ni, ada seorang add aku as friend. Aku accept.
Aku tak kenal dia, tapi sebab bila aku tengok wall dia penuh dengan lukisan komik, aku rasa apa salahnya accept dan start kawan.

Oh, dia lelaki.

Wall dia penuh dengan karya lukisan dia.
Cantik lukisan komik dia, kemas, jenis yang aku suka.
Setiap kali tengok dia upload artwork baru, aku kagum.
Dan dia seslalu upload secara berkala, jadi kekaguman aku pun kekal secara berkala.

Aku like artwork dia, dia like status aku.
Kami berkawan hanya sebagai friend di Facebook.

Satu hari aku dapat message daripada dia.
Ada satu pertandingan komik bisu sedang berlangsung.
Dia ajak aku join dia sebagai tag team untuk kolaborasi.

Aku terkejut.
Dia sudah tahap dihormati kot.
Kalau tidak silap, dia pernah bersama satu pasukan menerbit buku di pasaran.
Tetiba dia mesej aku ajak jadi penulis/pelukis bersama,
aku macam WOW! INI SATU PENGHORMATAN.

Tapi sebab aku sedar diri, aku terpaksa menolak.

Macam ni,
aku tahu aku boleh melukis.
Tapi aku tak rasa skil melukis aku sudah masuk tahap boleh join pertandingan.
Jauh lagi bagi aku nak capai tahap itu.

Satu lagi, aku kenal diri aku siapa.
Aku kurang disiplin.
Aku suka buat kerja tangguh dan last minute.
Perangai macam tu, kalau bekerja seorang diri tak ada masalah.
Tapi kalau nak berkolaborasi dengan orang lain, tak berapa sesuai.

Aku kena perbaiki diri dulu sebelum libatkan orang lain.




Kepada orang yang berkenaan, walaupun aku tahu dia tak baca ini,
tapi ketahuilah bahawa aku amat berbangga bila mendapat pelawaan itu.
Aku sangat berbesar hati.
Tapi aku terpaksa menolak dengan hati yang berat.

Kalau lepas setahun atau dua, selepas aku perbaiki apa yang boleh aku baiki,
kalau sudi ajak laa kolaborasi lagi.
Waktu itu kalau aku menolak, akulah orang yang paling bangang dalam dunia.






.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...