Thursday, July 18, 2013

Unfollow.


Lama aku tinggalkan laman ini.
Bukan hangat tahi ayam,
cuma kehidupan aku terlalu bosan untuk dikongsi bersama warga alam maya.


Kali ini aku cuba nak sampaikan sesuatu yang pernah aku sampaikan dulu.
Ada baca entri lepas bertajuk Sahabat?
Ringkasnya,
ianya mengenai aku yang panas punggung bila ada seorang kawan unfollow aku dalam twitter tanpa sebab.
Seterusnya, aku dinasihatkan oleh seorang kawan lain yang unfollow dalam twitter tak bermakna putus talian persahabatan.
Aku redha.

Kali ini,
aku akan cerita tentang kawan aku yang nasihat itu.

Bagaikan berpusing pada tanah yang sama,
satu hari aku terbaca tweet dia yang berbunyi lebih kurang begini,
'aku pun ada unfollow beberapa orang kawan sebab bising sangat.'

Setelah diperiksa, aku termasuk dalam 'beberapa orang' yang dia sebutkan itu.
Dan aku tak pasti siapa lagi yang tersenarai dalam 'beberapa' dia itu.

Panas punggung.
Bukan sebab bilangan follower sikit,
tapi lebih kepada terasa ada orang cuba nak putus kawan.
Bagi orang macam aku yang kurang kawan, KAWAN adalah penting.
Lebih-lebih lagi kawan yang kenal sejak umur 13 tahun lagi.
Ya, aku butthurt..LAGI!

Lalu,
dalam riuh dia berbangga meng'unfollow' kawan lama dia kepada kawan-kawan rapat dia,
aku tweet untuk diri sendiri berbunyi,
'I iz sad. People are rude.'

Beberapa minit kemudian,
mungkin dia sedar aku sudah sedar,
ada tweet dia pula berbunyi lebih kurang macam ni,
'Kepada yang dah sedar aku unfollow dia, no need to be alarm.
Kita masih kawan di luar twitter.
Aku cuma tak suka nak tahu setiap perkara yang kau fikirkan.'

Aku terasa, tweet itu dituju kepada aku. Sh!t.

Dengan hati lara, aku telan walau pedih.
Bukan sebab isu kena unfollow dalam twitter sangat.
Cuma kesal sebab nampak sangat tali persahabatan yang dekat 15 terbina macam tiada makna.
Dia lagi suka follow artis yang suka retweet pujian dari follow kawan lama.
Dia lagi suka follow horoskop haram dari follow kawan lama.
Malahan, aku dengan dia bukan sekadar kenalan.
Dia sendiri pernah menjadikan aku tempat mengadu bila confession dia dekat kawan baik aku kena reject.
Kami ada sejarah yang panjang.

Dibaca dari sebab dia unfollow aku,
dia kata tak mahu tahu setiap apa yang aku fikirkan?
Bila masa pula aku tweet setiap masa?
Aku rasa, mungkin sebab aku terlebih lantang masa musim pilihanraya lepas,
di mana majoriti kawan-kawan aku dalam twitter tidak sejalan dengan aku.
Mereka lebih berhaluan kiri, sedangkan aku lebih fundamental.
Salahkah aku menyuarakan pendapat?
Bukankah orang lain juga bising melaungkan politik pada masa itu?
Aku ada silap cakap dengan dia ke?

Tak berhenti setakat itu,
sampai sekarang aku masih follow dia.
Gelii hati aku bercampur marah bila orang yang dia kata 'tak suka nak tahu setiap perkara yang difikirkan' itu terbalik kena pada dia.
Dia sekarang seolah-olah gila tweet.
Sampai tahap kucing jantan lalu depan rumah pun nak ditweetkan.
Sampai tahap mengeluh pun nak ada tweet 'sigh'.

Sekali lagi aku terangkan.
Aku tak panas punggung sebab kena unfollow.
Tapi aku sakit hati sebab manusia hipokrit macam ini.
Orang lain buat dihinanya, diri sendiri buat tak apa.

Aku pernah kata, persahabatan itu dua hala.
Kalau aku seorang yang anggap dia sebagai kawan, tak guna juga.




Jauh sudut hati aku,
aku bersyukur aku tidak menjadi orang tengah masa cinta kau ditolak kawan aku dulu.


Sunday, February 17, 2013

Teki.


Aku tak pasti sejak bila,
tapi yang aku pasti, sejak dari kecil lagi aku memang sukakan teka-teki.
Teka-teki seperti yang menduga akal.
Tak kira sama ada dalam kategori teka-teki bodoh,
ataupun yang sangat menduga akal,
aku sukakan semuanya.

Ya.
Ramai orang lain pun sukakan teka-teki.
Itu aku tak tolak.
Cuma aku rasa ramai yang sukakan teka-teki hanya kerana atas dasar ingin tahu.
Ingin tahu jawapan kepada teka-tkei tersebut.

Pada aku, secara peribadi,
perkara yang seronok tentang teka-teki adalah perjalanan kita dalam mencari jawapan.
Bagaimana kita terlalu merasakan mahu tahu jawapan secepat mungkin,
dan dalam masa sama kita berusaha agar jawapan itu datang dari diri kita sendiri,
bukan dari sumber lain, bukan dari mulut orang lain.
Dari kita sendiri.

Masa dalam tingkatan tiga,
suatu hari ada satu buku di atas meja aku dari seseorang yang rahsia.
Dalamnya, terdapat cabaran teka-teki dari dia.
Dia mencabar aku menjawab teka-teki dia dan juga berikan teka-teki aku untuk dia.
Disebabkan keghairahan tak mengetahui datang dari siapa,
aku turutkan segala kemahuan dia.

Cara kami bertukar buku ialah
setiap kali aku datang kelas, aku ternampak buku itu di atas meja aku.
Selepas itu, kalau aku sudah selesai,
aku hanya perlu tinggalkan buku itu di atas meja aku balik semasa tamat waktu kelas.

Proses pertukaran itu berlaku beberapa kali.
Aku seronok. Aku teruja.

Tapi yang lebih menyeronokkan aku ialah teka-teki yang besar,
iaitu mencari siapa dalang di sebalik buku tersebut.

Aku amati tulisan dia. Aku jadi kenal dengan tulisan itu.
Dan kemudian, setiap kali aku melibat buku kawan-kawan lain,
aku akan bandingkan tulisan mereka dengan yang ada dalam otak aku.

Juga, aku selitkan informasi yang hanya aku berikan dalam buku itu.
Kemudian, jika ada orang lain yang tahu informasi itu,
maka dialah dalang di sebalik buku itu.

Akhirnya, aku dapat jawapan.
Bukan seorang, tapi dua orang.
Budak perempuan.
Walaupun aku tak tahu apa niat mereka sebenar,
tapi aku pasti, mereka juga seronok.

Lalu aku bertanya dalam buku, apa niat mereka mewujudkan buku itu.
Tiada jawapan.
Malah, itulah kali terakhir aku bertemu buku itu.
Seperti soalan aku itu adalah kata kunci kepada permainan yang tamat.

Dan permainan itu memang tamat.

Sampai sekarang,
aku dibelenggu dengan teka-teki yang tiada jawapan.
Jawapan kepada niat sebenar mereka buat begitu.

Tapi aku seronok.
Kerana dalam perjalanan ke arah jawapan yang aku cari
aku terima banyak ilmu dan pengetahuan
dan menjadikan siapa aku sekarang.

Terima kasih, kamu berdua.


.

Friday, November 16, 2012

Sahabat.


Ini adalah cerita di mana
aku terlalu terikat denagn laman sosial.
Lebih tepat, Twitter.

Seperti manusia normal lain,
aku hanya follow orang yang aku kenal dan nak follow.
Kebanyakkan mereka adalah kawan sekolah, kawan U, kawan kerja, dan beberapa orang selebriti.

Alkisah bermula bila aku sedar seorang kawan (perempuan) aku ni tak follow aku.
Lebih tepat, dia unfollow aku
sebab aku sangat pasti satu masa dahulu dia follow aku.
Bila aku bula page dia, baru aku tahu dia sudah tak follow aku.
Berapa lama dia sudah unfollow, aku tak pasti.

Ianya menyakitkan hati aku.
Mana tidaknya,
aku rasa dia tak ada masalah dengan aku.
Aku pun rasa dia memang menganggap aku sebagai kawan dia,
mana tidaknya, kami dah kenal lebih 13 tahun.
Malah, ada ketika kami berkongsi rahsia,
pernah makan malam berdua bersama,
pernah keluar layan konsert percuma bersama,
pendek kata, kami bukan sekadar kawan biasa yang hanya bertegur sapa dalam laman sosial.
Paling kurang, kami adalah kawan yang sebenar-benar kawan.

Atas sebab yang aku tak pasti,
dia unfollow aku dalam twitter.

Bak kata orang, butthurt.
Aku keras menganalisa diri, membuat soal selidik kepada diri sendiri tentang apa sebenarnya punca berlaku semua ini.
Adakah aku yang salah?
Aku ada salah cakap?
Aku annoying dalam twitter?
Ada berita buruk tentang aku tersebar?
Ada orang busuk hati busukkan reputasi aku?

Semuanya menjadi tanda tanya.

Lebih-lebih lagi,
aku kurang kawan.
Bukan tak ada, tapi aku anggap diri aku sikit kawan.
Mungkin sebab aku kurnag bercampur, dan kurang bersosial.
Tapi, yang aku pasti,
aku amat menghargai setiap kawan aku.

Walaupun hari jadi mereka aku dapat tahu dari Facebook (thank you Mark)
tapi aku pastikan yang mana aku ada nombor tu,
akan aku hantar paling kurang satu SMS ucap selamat.
Juga, mana kawan-kawan yang baru dapat anak,
aku sendiri akan ucapkan melalui panggilan, atau paling kurang, juga, SMS.

Dengan kata lain,
aku amat menitik-beratkan perbezaan kawan di dunia atas talian dengan dunia realiti.
Aku menghargai mereka (yang sedikit itu).

Oleh sebab itu,
aku amat terasa bila kawan yang tiada masalah,
pergi unfollow aku dan sanggup follow artis dan ahli politik yang jelas-jelas tak kenal diri dia.

Ya. Aku butthurt!

Namun,
setelah puas meroyan dalam twitter tentang isu ini,
seorang kawan aku menasihatkan aku.
Kata dia, hak untuk follow atau unfollow terletak pada pemilik account.
Apa sebab, tak ada sebab,
itu hak mereka, dan tak perlu mereka ceritakan kepada siapa-siapa.
Kalau aku betul-betul hargai mereka sebagai kawan,
aku akan terus berkawan dengan mereka di alam realiti
walaupun mereka sudah tidak follow dalam alam atas talian, iaitu Twitter.

Lalu,
aku sedar.
Rupanya, aku terlalu terlekat dengan alam atas talian
dan lupa skill sosial di alam realiti.
Aku tekad, selepas ini,
aku akan lebih jelas membezakan antara alam atas tlaian dnegan realiti.

Namun,
aku masih ada keraguan.
Bukankah 'persahabatan' adalah ikatan dua hala?
Kalau aku sahaja yang anggap dia sahabat,
dan dia tidak anggap aku apa-apa,
adakah kami masih 'sahabat'?

Friday, October 12, 2012

Barang.

Barang itu.
Barang itu pernah aku pandang.
Barang itu pernah aku pegang.
Barang itu pernah aku tatang.
Tapi itu dulu.
Itu sewaktu ianya tersimpan rapi.
Itu sewaktu ianya menjadii misteri.
Sehinggakan aku gagal mengawal diri.

Tapi kini,
barang itu seperti perhiasan dunia.
Kau tayang sana sini ke mana sahaja.
Kau bayang atas bawah tak kira masa.
Kau canang luar dalam tak kenal siapa.

Aku agak keliru.
Sama ada aku perlu merasa bangga kerana mendapatnya sebelum mereka yang lain.
Atau aku patut menyesal kerana ianya menjadi begitu tidak berharga.

Sayangnya,
aku suka kau yang dulu.

Monday, September 24, 2012

Minat.


Tidak kira bagaimana cantik pun kamu,
tidak kira bagaimana ayunya kamu,
tidak kira bagaimana hebatnya kamu,

Jika kata-kata kasar dan kesan sering muncul di pinggir bibir,
aku tidak akan sekali-kali terdetik untuk menentu takdir.

Maaf,
aku tidak berminat perempuan yang kasar kata-katanya.

Thursday, September 20, 2012

Origin.


Dari entri dalam blog aku baru-baru ini,
aku dapat pelajari sesuatu yang sangat bermakna...

Ya.
Aku sangat berangan dapat hasilkan paling kurang sebuah buku komik hasil lukisan aku sendiri mengenai cerita yang aku sendiri fikirkan.
Aku ingat, dengan melukis dnegan banyak,
kemahiran aku mengenai melukis komik akan meningkat.
Jadi, aku melukis dengan banyak..
..banyak sampaikan aku berazam setiap dari entri blog aku itu harus mempunyai paling kurang satu lukisan kartun aku sendiri.
Dengan cara itu, aku akan maju
dan hasrat untuk menghasilkan komik aku sendiri bakal jadi kenyataan.

Namun, aku silap.

Untuk hasilkan komik, ya, perlukan skil.
Tapi yang lebih utama adalah pengetahuan mengenai komik itu sendiri.
Aku sedar bahawa aku harus mula smeula dari titik origin,
perlahan mendaki ke atas dengan menyerap kemahiran dari komik lain yang lebih berpengalaman.

Jadi, apa perkara pertama dalam usaha aku bermula semula dari titik origin?

Good black and white drawing only has three colors;
WHITE, BLACK and one shade of GREY.

Perkara kedua:
Moderately simple is better than hyperly-detailed or ridiculously simple.

Perkara ketiga:
Put the emotion into the story. Live the story.

Mari menuju kejayaan...

Sunday, September 9, 2012

Niat.


Biar aku dedahkan satu rahsia.
Aku ada katarak di mata kanan.
Ini akibat dari kemalangan yang aku alami beberapa tahun lepas.
Kesannya,
mata aku silau yang amat,
terutamanya pada waktu siang.

Hari ini ada kenduri kahwin kawan aku.
Selalunya aku akan tumpang kawan lain yang pergi.
Tapi atas sebab mereka yang selalu tumpangkan aku bertolak dari tempat lain dan bukan dalam perjalanannya melalui rumah aku,
aku tiada siapa yang boleh ditumpang.
Pilihan aku hanya dua;
PERGI DENGAN KENDERAAN SENDIRI atau
LUPAKAN NIAT ITU.

Ingat lagi perenggan pertama tentang rahsia aku itu?
Kerananya,
pilihan pertama untuk ke kenduri hampir kepada mustahil.
Jika aku dedahkan diri terhadap cahaya matahari sambil melakukan kerja yang berisiko seperti memandu atau menunggang,
aku bukan sahaja meningkatkan risiko kematian diri sendiri
malah mampu meningkatkan angka statistik kematian di jalanraya dengan melibatkan orang lain.
Maka, 'pilihan' aku bukanlah satu pilihan.

Aku terpaksa lupakan niat untuk ke kenduri.
Terpaksa lupakan niat untuk bergembira bersama kawan lama.
Terpaksa lupakan niat untuk melihat wajah seseorang yang aku suka.
Terpaksa lupakan niat untuk bergelak ketawa mendengar jenaka pengantin lelaki.
Terpaksa lupakan niat untuk memiliki kehidupan sosial yang normal...seperti orang lain.

Aku selangkah ke depan menuju kegagalan hidup.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...