Tuesday, January 19, 2016

Risiko.


Salam.

Dalam episod pertama luahan aku dalam usaha mengejar impian semalam, aku bercerita tentang halangan kewangan. Sekarang, biar aku sambung dan bercerita tentang biasiswa dan pinjaman.





Antara perkara pertama yang difikirkan sebelum sambung belajar ialah kewangan kerana belajar bukannya murah. Ramai antara kita memilih untuk memohon biasiswa ataupun pinjaman. Dan itu juga pilihan yang kita berikan jika ada orang bertanya tentang halangan kewangan untuk sambung belajar, kan?

Kunci utama di sini ialah risiko.

Untuk biasiswa,
sebagai pelajar biasa pun bukannya senang nak dapat. Pemberi biasiswa selalunya memberikan biasiswa kepada mereka yang betul-betul layak dan berisiko kecil. Mereka tidak mahu wang yang diberikan menjadi sia-sia tanpa sebarang pulangan. Dalam kes aku, aku merupakan risiko besar. Lelaki lanjut usia yang mahu sambung belajar dalam bidang yang kritikal dan perlukan sokongan fiskal yang banyak, ITU RISIKO BESAR. Tiada pemberi biasiswa yang mahu memberi biasiswa kepada pembawa risiko besar macam aku.

Percayalah, aku sudah cuba mohon.

Untuk pinjaman,
sama seperti biasiswa, risiko adalah faktor yang penting. Tapi dari segi pinjaman, risikonya ialah kemampuan untuk membayar balik jumlah pinjaman selepas tamat pengajian. Dalam aspek itu, usia merupakan satu faktor genting dalam pemohonan. Kalau kalian tahu, bank konvensional tidak akan memberi pinjaman kepada warga tua yang tiada penjamin yang kukuh. Sama macam aku. Pinjaman tidak boleh diberikan kepada orang yang berisiko untuk TIDAK MAMPU MEMBAYAR. Jadi, aku bukanlah pilihan pemberi pinjaman atas faktor usia tidak kira pemberi pinjaman pendidikan mahupun pinjaman peribadi.

Aku akan sentuh faktor usia di entri akan datang.

Dan tolong jangan sentuh perihal PTPTN.

Jika biasiswa tidak boleh, pinjaman tidak layak, pilihan seterusnya ialah menggunakan wang simpanan sendiri.

Aku sudah buat kira-kira. Untuk aku mampu menanggung kos pengajian menggunakan simpanan sendiri, dengan kadar simpanan aku, aku perlu tunggu 5 tahun lagi untuk sambung belajar. Untuk tunggu 5 tahun bermakna usia aku sudah menjadi tidak muda untuk bidang yang aku mahu ceburi itu.

Jadi,
persoalan yang sama menjengah ke otak aku.
Patutkah aku berputus asa dari impian aku?




.

1 comment:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=YMPzDiraNnA

    Bila tiba saat dan waktu yang tepat, Insyaallah akan dapat sambung belajar. Kita, adalah apa yang kita fikir.
    Putus asa bukanlah penyelesaian.don't giveup..move forward.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...