Thursday, January 21, 2016

Bidik.


Salam.

Kewangan. Bantuan. Usia. Itu antara faktor kepada dilema aku mengejar impian dan cita-cita. Namun apa yang penting ialah konsep aku sendiri terhadap impian itu sedikit lambat.





Bukan mahu mencari salah sesiapa atau mahu memburukkan keluarga, tapi aku dibesarkan tanpa konsep impian dan cita-cita. Ya. Semasa di bangku sekolah, aku dilatih untuk menggapai kejayaan dalam setiap peperiksaan, tapi aku tiada konsep untuk apa aku lakukannya. Seperti pemanah yang memegang busur dan anak panah. Busur aku hebat, anak panah aku tajam, tapi aku tiada sasaran. Aku boleh bidik dengan tepat tapi tanpa sasaran, bidikan aku tidak bermakna.

Aku tak salahkan Emak Abah aku yang membesarkan aku. Aku sangat faham, dalam keluarga sederhana, apa yang penting adalah boleh teruskan hidup dengan selesa. Tidak perlu impian dan cita-cita yang selalunya tidak tercapai dek kemampuan.

Aku juga tidak salahkan cikgu-cikgu aku. Memang tiap kali ditanya mengenai cita-cita, semua ada jawapannya. Tapi aku hanya menuturkan jawapan. Aku langsung tidak memikirkan ia adalah target yang sepatutnya aku capai. Aku umpama daun gugur ke atas permukaan sungai, dibawa arus mengikut aliran. Aku tiada hala tuju pada ketika itu.

Namun, satu hari aku mendapat satu perasaan untuk menjadi sesuatu. Untuk menjadi sesuatu yang lebih dari diri aku ketika itu. Buat pertama kali dalam hidup, aku nampak sasaran. Aku tahu di mana perlu aku bidik panah aku.

Tapi waktu itu segalanya sudah terlambat.

Sasaran terlalu jauh. Sasaran dihalang ribuan onak. Walaupun belum mustahil, tapi bukannya mudah. Pelbagai halangan perlu aku lalui, malah masa langsung tidak membantu. Ia terlalu sukar, terlalu mahal sehinggakan aku seperti terkapai-kapai di hujung nafas hanya untuk mendapat sedikit jelingan terhadapa sasaran itu.

Ia susah. Ia mahal. Ia payah.

Jadi,
patutkah aku berputus asa dari impian aku?




.

3 comments:

  1. I would say this as your friend and as a fellow human being. Do not give up. You will regret it when you are older. I know this might not apply to your situation but my mom finish her degree at the age of 52. Now she's doing her Master at the age of 53. Why? Because she wants it.. We are not from a wealthy family which is the reason behind her postponement to get her degree in the first place.

    my point is.. Do not give up..

    ReplyDelete
    Replies
    1. I would have to agree with mona in this case.

      But still, it depends on the field of study. If the study field requires tip-top physical fitness, then age is a very important factor to consider.

      Delete
  2. Cakap pasal impian ni, kalau rasa keinginan pasal impian tu kuat, jangan lepaskan, cEro.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...