Monday, January 18, 2016

Rambut.


Salam.

Pertama sekali aku mohon agar tiada yang akan memberi komen seperti 'aku faham apa yang kau rasa' sebab aku berani jamin tiada siapa faham apa yang aku rasa.

Dan ya,
ini entri emosional. Dan sepanjang seminggu ini aku akan keluarkan entri emosional sebagai satu wadah untuk aku melepaskan rasa jatuh yang melanda diri aku.



Rata-rata tahu aku berniat nak sambung belajar.
Tapi apa yang kalian tak tahu, niat aku tu bukan sebulan dua. Malah rasanya sudah bertahun-tahun. Selepas aku habiskan degree, aku dapat satu wake-up call. Buat pertama kalinya dalam sejarah hidup aku, aku mahu jadi sesuatu. Buat pertama kali aku ada cita-cita dan impian.

Untuk rekod, impian aku itu berbeza dengan bidang aku. Kebanyakan orang tahu aku belajar Biologi di waktu degree dahulu. Jadi aku bukannya mahu sambung belajar di dalam bidang Biologi sebagai susulan, tetapi aku mahu sambung ke dalam bidang yang totally new for me.

Tapi pada kebanyakan orang, ia sudah terlambat.

Namun aku tidak berputus asa. Aku menyimpan kerana mahu mengejar impian itu. Pada aku putus asa sebelum mencuba bukanlah caranya. Aku kaji setiap jalan dan laluan yang boleh aku ambil, yang mungkin aku ambil dalam usaha aku mengejar cita-cita itu. Selama beberapa tahun ni aku sudah menghantar berpuluh-puluh permohonan untuk sambung belajar. Tiada satu pun berbalas berita baik.

Sehinggalah ke minggu lepas.

Aku mendapat panggilan daripada satu pihak yang memberikan tawaran kepada aku untuk sambung belajar.

Berita baik, bukan?

TIDAK.

Panggilan itu dari pihak swasta. Dan disebabkan laluan aku bukanlah konvensional, maka terdapat beberapa halangan yang perlu aku lalui.

Pertamanya, kewangan.

Tolonglah jangan sebut dan suruh aku mohon biasiswa dan pinjaman. Untuk pelajar biasa sekalipun, biasiswa dan pinjaman bukannya sesuatu yang mudah untuk dipohon, apatah lagi aku yang bukan pelajar biasa ini. Hal biasiswa dan pinjaman akan aku kupas di hari lain.

Dalam tawaran itu, hanya untuk mendapat peluang duduk di dalam temuduga bersama panel mereka, aku perlu sediakan setengah ribu. Tapi itu kos yang aku rasa masih boleh diterima. Tetapi, apabila ditanya tentang kos keseluruhan pengajian, mata aku menjadi buntang mendengar jawapannya.

Untuk kosnya, bayangkan setiap helaian rambut aku boleh ditukar menjadi satu ringgit. Aku perlu cabut seluruh rambut di kepala aku, tunggu ia tumbuh semula, cabut seluruh rambut sekali lagi, tunggu ia tumbuh lagi sekali, dan cabut separuh daripanya BARULAH cukup untuk kos pengajian.

Jumlah gaji aku untuk setahun bersamaan dengan kos hanya untuk satu semester.

Aku sedar mahu sambung belajar bukanlah sesuatu yang mudah dari segi kewangan. Tapi untuk amaun sebanyak itu, aku mengeluh panjang. Halangan dari segi kewangan bukannya satu yang mudah untuk aku lalui.

Betul kata orang, money is power.
Siapa yang masih mempersoalkan kuasa wang dalam dunia kita ni bermakna dia masih belum keluar melihat dunia yang sebenar.

Jadi,
patutkah aku berputus asa dari impian aku?




.

5 comments:

  1. Reading your entry makes my heart hurt.. I hope my response won't in any way belittling your problem. To better understand your issue, would you mind telling me which field you're jumping into? Is it important to get accreditation? Would only getting the knowledge satisfy your personal goal? Or do u need a certificate to acknowledge your new developed skill?

    All in all it comes to this. Do you want it? Do you really want it? There are ways. Yes it will be difficult but it is not impossible. Loans, kickstarter programme. There are ways..it would sond like it's so easy but it's not. I feel like although you've written this entry in a negative tone, you still haven't let go of your dream.

    Don't let others dictate what you feel about your goal. You have to win your own trust. Do you want it that much? That's a question only you can answer.

    With that being said, my prayer is always for those who are striving to reach life goals. Godspeed

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "do u need a certificate to acknowledge your new developed skill?"

      sambung belajar utk dapatkan kerja atau just to fulfill your self-satisfaction in learning? i should never answer a question with a question well you dont need to answer and like what mona have said: although you've written this entry in a negative tone, you still haven't let go of your dream.

      Delete
  3. Hey, Cero. Aku setuju pendapat Dea Day. Mungkin kos yang ko nak tu perlukan sesuatu sebagai pengukuh sebelum ko boleh apply? Mungkin certificate apa apa? Ah, ko mesti dah habis dig pasal tu kot, kan? Hrmm..cane ek...

    ReplyDelete
  4. When it comes to money, I have no right to say anything. Di besarkan dengan cukup serba serbi aku x layak pon sebenarnya nak tulis komen ni.

    But I know a lot about dream cero. You are not alone in this battle. I can assure you that.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...