Wednesday, January 20, 2016

Usia.


Salam.

Dalam episod sebelum ini aku bercerita tentang halangan kewangan dan bantuan dalam usaha aku untuk mengejar impan dan cita-cita. Kali ini aku mahu sentuh mengenai usia dan masa.




Aku selalu gelarkan diri aku manusia purba. Mungkin sedikit berlebihan tapi fakta itu tidak boleh disangkal kebenarannya. Aku bukannya muda lagi. Aku bukannya seusia dengan mereka-mereka lain yang mahu sambung belajar. Aku jauh lebih tua. Sebab itu bila aku kata aku mahu sambung belajar, ada segolongan manusia berpendapat aku sudah terlambat.

Ya. Aku juga fikir aku sudah terlambat. Tapi itu tidak bermakna aku patut buang impian dan cita-cita aku begitu sahaja, kan?

Aku sedar pada usia aku ini aku sepatutnya fokus kepada kerjaya dan kembangkan potensi diri di dalam kerjaya yang aku ceburi. Tapi dari dulu lagi aku tak pernah minat dengan apa yang aku buat sekarang. Aku rasakan aku punyai potensi yang lebih dari itu, tapi bukan dalam bidang aku sekarang. Ia di dalam bidang lain, bidang yang sedang aku kejar sekarang ini. Aku mengejar impian itu bukannya atas faktor glamor ataupun kedudukan, tapi aku sedar itu minat kau sejak dari bangku sekolah lagi.

Cuma semasa di bangku sekolah aku masih jahil lagi untuk faham maksud sebenar impian dan cita-cita. Itu aku akan bincang kemudian.

Lambakan peluang sambung belajar dari universiti awam dan swasta sekarang dipenuhi dengan syarat yang (pada aku) sangat tidak masuk akal. Syarat UMUR. 'Untuk memohon, anda perlu berusia tidak lebih dari xx tahun'. Apakah? Menutup peluang orang yang lebih berusia untuk mengejar cita-cita? Menidakkan hak orang lain untuk menuntut ilmu? Syarat usia adalah syarat yang paling tidak masuk akal aku pernah dengar untuk mengejar ilmu.

Seperti kita dilarang untuk baca sesebuah buku hanya kerana kita orang tua.

Sh*t.

Duit berjuta aku boleh cari. Tapi kalau usia muda yang diperlukan, apa aku boleh buat? Tipu? Undur masa? Kikis kedut di muka? Cari identiti lain?

Bidang yang tidak meletakkan syarat umur hanyalah bidang-bidang yang bukannya pilihan.
Kenapa? Kenapa?

Persoalan yang lebih kuat lagi dalam diri aku ialah,
patutkah aku berputus asa dari impian aku?




.

5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Eh macam same la haha tapi malangnya aku terpaksa berkerja untuk menampung kehidupan seharian walaupun hati membantah....ape2 pun good luck buat yg terbaik

    ReplyDelete
  3. Eh macam same la haha tapi malangnya aku terpaksa berkerja untuk menampung kehidupan seharian walaupun hati membantah....ape2 pun good luck buat yg terbaik

    ReplyDelete
  4. In this case, memang tak dapat nak nolong. I pray that you'll find an institute that doesn't apply that sort of rule for that particular field of study (overseas maybe?).

    ReplyDelete
  5. Tak pernah pula dengar pasal had umur masa belajar ni. Risau pula bila baca :(

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...